Parem ikka paha lõng kui hea takk

Selle vanasõna loomise ajal olid ilmselgelt teised ajad. Tänapäeval, mil lõnga tegemine sageli on meelsuse, ajutegevuse vms väljendamise vahend, saadetaks vist pooled ketrajad tuleriidale kui nõiad  🙂 Pean silmas lõngu, kuhu lisatakse kõik võimalikku, mis vokisuust läbi mahub, alustades nööpidest (leebem variant) lõpetades mänguasjade kehaosade, või muu sellisega. Olen maailma-blogides kohanud tõelisi meelsuse/ideede väljendamise tulemusi, mõni võtab ikka suu ammuli. Kas see teeb lõngast kohe paha lõnga? Minu arusaama järgi on lõng hea siis kui endale meeldib. Kui keegi oskab käte-jalgadega lõnga ka tooteks teha, siis mina vaatan tulemust hea meelega 🙂

Aga tegelikult, mis teeb lõngast hea või halva? On see algmaterjali kvaliteet või on asi ketrajas kinni? Ühest vastust on võimatu anda, kuna alati on asjadel mitu poolt.

Kui küsida inimestelt milline lõng neile meeldib, siis enamasti saab vastuseks pehme, kohev jne. Ning kohe kirtsutatakse nina lapsepõlve karedate käpikute ja eriti villaste karupükste peale. Kust see pehmus siis tuleb?  Villal ja villal on suur vahe sees. Ma sain selle õnneks tänu Airile selgeks kohe oma ketraja-karjääri alguses. Erinevate lambatõugude vill on väga erinev ning erinevus on isegi ühe tõu piires. Näiteks maalamba seas võib leida siidpehme villakuga loomi, kelle vill ei jää alla ka meriino pehmusele. Samas võib maalambal olla pikk ja robustne pealiskarv, mis meenutavad lausa jõhve.  Maalamba villast saab väga hea sokilõnga jne. Lihalammaste “kummine” vill minuarust ketramiseks ei sobi, kuid on väga hea materjal mänguasjade vms toppimiseks või teki ning padja täitematerjalina.

Tänase jutu mõte- lambavill ja sellest saadav lõng on erinev ning olenevalt ettevalmistusest ketramiseks ja ketrusviisist saab erinevat lõnga, millel kõigil on oma koht tootemaailmas.

Ma tegin ka lõnga, mis 99,9% inimesi nina kirtsutama paneb 🙂 Nimelt ketrasin maa- ja islandilamba pealiskarvad peenikeseks lõngaks. Lõngad said robustsed, karedad, kuid nende ketramine oli nauditav tegevus. Jõhv-lõngad, nagu neid kutsun, said sellised:

Mida sellise jõhv-lõngaga peale hakata? Vanasti tehti islandi lamba villast viikinglaevadele purjeid, kuid sellist plaani mul ei olnud. Ma tegin hoopis oma sokimasinaga (sellest räägin kunagi edaspidi) kaks pikka toru ja vormistasin need pesukäsnadeks. On üllatav, et need jõhvid seebi ja vee koosmõjul muutuvad pehmemaks ning käsn muutub väga heaks kehakoorivaks abivahendiks 🙂

Jõhv-lõngast pesukäsnad

Rubriigid: Ketramine, Kudumine, Villajutud. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

30 Responses to Parem ikka paha lõng kui hea takk

  1. KK ütles:

    Käsnamõte on küll äge!
    Ma vahin endiselt oma vokiga tõtt ja mõtlen, et peaks puhastamise lõpule viima. Õudselt tahaks proovida, sest ma pole kunagi vokiga ei kedranud ega korrutanud. Ainult kedervarrega.

    • Kõik lõngaks ütles:

      See kõik on ainult kättevõtmise asi 🙂 Suvepoole on kuskil varju all puhastamise, lihvimise jne kindlasti mõnusam tegeleda. Ja ketramise saab mõningase pusserdamisega kiiresti selgeks. Seda enam, et sul on juba kedervarre kogemus olemas. Osadel ongi kedervarrega lihtsam alustada 🙂

  2. Kayl ütles:

    Ei jäta sugugi karedat muljet need lõngad 😉 Pigem kutsuvad katsuma. Aga nuustiku idee on lahe !

    p.s. tahaks ka osata nii ilusat peenikest lõnga kedrata. Vilumuse ja kogemuse tulemus v peaks midagi veel teadma ?

    • Kõik lõngaks ütles:

      Siis sa oled ka selle 0,5% inimeste seas, kes karedat ei karda 🙂
      Peenikeseks saab lõnga seda peenemaks sikutades, siis enne kui keeru peale lased. Vilumuse ja kogemusega saab asja käppa 🙂 Harjutada vaja. Pärast hakkad aga ihkama, et oskaks aga jämedamat lõnga ka teha.

  3. Gerly ütles:

    Hea idee ! Mul oleks sellist vaja 😉

  4. kaire ütles:

    Ei sa ka mitte mainimata ja kiitmata jätta seda käsna ideed..tubli!
    Kuid natuke jäi hinge kriipima see lause, et lihalammaste vill on kummine( mida iganes sa sellega mõtlesid) ja sobib vaid täitematerjaliks. Võibolla oled sa tunda saanud vaid neid kehvasid ja karedaid villasid, kuid pean uhkusega tunnistama, et vähemalt minu lammastel( enamustel) on ka ikka väga pehme vill, vähemalt olen ise ja paljud lõngaostjad mu lammaste villast lõngaga vääga rahul – ütlevad , et on pehme ja mõnus. Aga kes see koera saba ikka kergitab, kui mitte koer ise 😀 Aga tahtsin lihtsalt mainida, et ka lihalammaste vill on väga erinev… kuigi tumedapealiste vill pidavat olema karedam ja valgepealiste oma peenem, endal mu valgepealised….
    Aga jõudu ja jaksu sulle selle ketramise võlumaailmas ja sellisest korralikust nakkusest on väga raske lahti saada ja võõrutusnähud on hullud..niiet ära parem võõrdu 😀

    • Kõik lõngaks ütles:

      Aitähh 🙂
      Minule kätte juhtunud lihalamba (nii tumeda- kui valgepealine kui ka mõni teine nt texel) on olnud kõik sellise “kummise” tekstuuriga, st vetruvad. Muidugi on tõu seas erineva villaga loomi ja ka oleneb kus lamba seljast vill pärit on. Kedrata on päris mõnus seda villa, ja koheti ei pea isegi kraasima, piisab villa kohevaks soputamisest. Kuid ma arvan siiski, et selle villa parim kasutusala on nt teki vm täide. See ei tee villa halvaks ja samamoodi kui on pehme/kareda eelistajaid on ka erinevate villa eelistajaid.
      Ma tahaks su lammaste villa proovida 🙂 Kevadpügamise järel võtan ühendust ja küsin peotäie proovimiseks 🙂
      Võõrdumisnähte ei tule kohe kindlasti 😛

      • kaire ütles:

        Me pügame lambaid vaid sügisel, kevadel pole seal midagi pügada…niiet kui tahad villa, siis on mul veel viimased kotitäied pesemata 😀

  5. airiangoora ütles:

    Kairele, sa ei kujuta ette, KUI PALJU villasid on Monika läbi proovinud ja see annab omaette kogemuse ja arusaama.Nõustun täiesti, et lihalammba vill on vägagi üldistav aga üldjoontes räägib Monika õigust.On tõesti mõni vill nagu mannavaht. Kairel on vist karjas ka soome lamba veresusega lambad ja arvatavasti on nende vill vägagi pehme.Ja valgepealine samuti.Seda villa üle arutamist ei tohiks üldse lamba tõu isikuliselt võtta, vaid pigem vaadatagi, kui erinev võib üks villa maailm olla.Ja kahjuks ei ole võimalik võrrelda meriinot ja tumedapealist, onju.Omaette põnevad on need villad kõik, aga kas sa ka igast villast kootud alussärki selga paned on iseasi :)), samas sokid, miks mitte.
    Tegelikult on see väike punt ketrajaid üks fanaatikute kogum, kes kogu aeg katsetavad mingit uut kiudu ja võrdlevad seda omavahel.Monika veel eriti tubli ja mõtleb ka karmi villa kasutusaladest, minusugune unistab vaid , kust aina pehmemat villa saada :))

    • Kõik lõngaks ütles:

      Airi pehmelembus ajab mind aegajalt itsitama (heas mõttes ikka). Ma kannan meelsasti PÄRIS villast ka vastu nahka, selline pehme udemeline lõng ajab mu pigem end kratsima.
      Ketramise seisukohalt on kõik villad ja kiud huvitavad, ma ei tee ühtegi tõugu või kuidu maha ja olen nõus kõike proovima 🙂

    • kaire ütles:

      Nojah, mina olen ketruses alles beebipapudes 😛 Aga eks ma ka õpin 😀 Aga eks ta õige ole, et igal villal on oma eesmärk ja oma koht ja ei ole seda mittekõlbulikku villa ( kui mitte lugeda seda kevadist sodist villa, mis tõesti vaid eiteakuhu sobib) Aga eks ma loe ja uudishimutse edasi, kuidas, mida ja millist kogemust erinevad villad teiste käte läbi annavad 😉 Aga tundub, et mul on nendest villadest ikka väga-väga palju veel õppida, niiet andke tuld ja mina jään lihtsalt viisakalt õppijarolli 😉
      PS: Airi karvaseid( kui mitte öelda sulelisi) villasid-lõngasid ma ikka vahel väga kadestan :P…eriti seda angoorat 😀

      • Kõik lõngaks ütles:

        Viisakas õppijaroll ma loodan paneb su ikka sõna sekka ütlema. Alati on hea kui keegi küsib, on nõus või lükkab su väited ümber. Siis saab asja selgemaks 🙂

        Airi lõngad on supermõnusad ja see, et ta koerakarva värginduse on endale selgeks teinud on kadestamist väärt.

        Ma siis tulen villajutuga tagasi sügisel 🙂

        • kaire ütles:

          Ei-ei, sa ei pea sügiseni ootama, nagu ütlesin, on mul veel natuke pesemata villa alles ja kui sa tõesti soovid, siis olen nõus lahkelt sulle seda saatma. Oleks endalgi huvitav teada, et milline siis mu lammaste vill tegelikult on, ja seda siis juba kogenud ketraja-villaproovija silme läbi 😀 Kui tahad, siis kirjuta mulle – kairevannas@hotmail.com

  6. Krista ütles:

    Sul jällegi uus toode! Pealegi igati praktiline, igaühel ju vaja 🙂 Nüüd jääb veel üle tootega turule tulla. Sa oled väga loov! Jaksu!

  7. Evelin ütles:

    Väga inspireerivad lõngad said! Karedus sobib mulle:D Midagi uut ja huvitavat! Pean end tagasi hoidma, et mitte lasta mõttel lendu, mida kõike head sellest teha saaks.. Anyway, su seebinuustik on superluks idee, sellel on jumet! Ja et need ideevälgatused siis vaid sinu vannituppa oma eesmärki täitma ei jää, neid oleks meil kõigil tarvis;)

    • Kõik lõngaks ütles:

      Mõttelennul võib alati lennata lasta, eriti sina kel pea häid mõtteid alati täis 🙂 Eks ma püüa ka teisi vannitubasi kaunistada. Need nuustikud katesetame õega kõigepealt ära. Teeme inimkatsed enda peal enne, siis hakkame teisi “ohvreid” otsima.

  8. Kristel ütles:

    Uus toode on väga lahe, võta kaasa näppimiseks järgmisel korral!

  9. Meeli ütles:

    Ma oleks nuustiku nõus ka katsetamata ostma – mind samuti villa torkimine pole elus häirinud. Pealegi on mul just hädasti paari nuustikut vaja ja keda siis veel toetada, kui mitte omamaist tootjat. Teeme diili!

  10. Kristel ütles:

    OH! Väga hea idee võta jah Saaremaale katsetamiseks! 😀

  11. Rees ütles:

    Lõpuks ometi! Esimese posti magasin julmalt maha, aga teisest alates ootan põnevusega iga järgmist!
    Villased tervitused!

  12. Liis ütles:

    Ma juba ammu mõtlesin, et miks sa ei ei blogi 🙂 Klõbisevat klaviatuuri edaspidiseks!

    Ma olin ka varem “mida-pehmem-seda-parem”-parteist. Praegu arvan pigem, et igale villale leidub ketrus. Ka suffolkile, dalale ja tekselile.

  13. vanaolevi ütles:

    Kas sa hobust oled proovinud, ma varsti hakkan lakka pügama. Eelmine kevad hoidsin tükk aega ja vaatasin mis nende jõhvidega teha annab , aga välja ei mõelnud ja lõkkeroaks läks 🙂

Lisa kommentaar

